Personal Branding in 7 stappen
Solliciteren en acquireren kan tegenwoordig niet meer zonder gebruik te maken van social media. Om werk of klanten te krijgen moet je bovendien kunnen vertellen waarom ze juist jou moeten nemen. Jouw personal brand is het antwoord op deze vraag. Een stappenplan om tot dit personal brand te komen vind je hieronder.
1. Zorg voor een goed en compleet profiel op de diverse social media
– Persoonlijkheid:
- professionele passie en drive
- kernwaarden
- zelfbeeld als professional
– Kennis en kunde:
- opleidingen, trainingen, cursussen
- competenties en vaardigheden
- professionele werkervaring
Bij het opstellen van dit profiel kom je vanzelf tot jouw toegevoegde waarde (USP): omdat jij die drive, die waarden en die bijbehorende opleiding en ervaring hebt, ben je X als professional, daardoor heb je Y te bieden en daarom pas je bij de organisatie of klant(vraag).
2. Ga na hoe anderen jou zien en neem bruikbare informatie op in je profiel
- Persoonlijke relaties: wat zeggen je vrienden over jou?
- Professionele relaties: wat zeggen je klanten en/of collega’s over je?
- Online reputatie: welke informatie vind je met Google over jou?
3. Omschrijf je doelen
- Markt: benoem je doelgroep
- Aanbod: benoem je persoonlijke producten en diensten
- Stijl: ontwikkel je uitstraling en communicatiestrategie
4. Creëer je merk, je zakelijke identiteit
- Woorden: kies een naam en motto dat jou karakteriseert en pakkend is
- Beelden: kies een logo, kleuren en afbeeldingen die jou en je werkzaamheden weerspiegelen
5. Ontwikkel en realiseer je online strategie
- Gebruik je profiel (zie stap 1) als kern van je communicatie
- Verspreid je ‘verhaal’ op de genoemde social media; pas de toon van je boodschap aan per netwerk en gebruik ook audio en video
- Creëer en deel regelmatig waardevolle content (ook van anderen), reageer inhoudelijk op content van anderen en bouw een expertstatus op
6. Bouw je netwerk op en breid het uit
– Online:
- volg experts in jouw branche (influencers), leer van hen en creëer relaties,
- word actief in groepen waar collega’s en je doelgroep actief zijn (communities), neem deel aan discussies en geef je mening
– Offline:
- bezoek netwerkbijeenkomsten en events die betrekking hebben op jouw branche en je doelgroep
7. Blijf op de hoogte
- Nieuws: houd bij wat er actueel is in jouw werkveld (bijvoorbeeld via Twitter, RSS en Google Alerts)
- Kritiek: luister naar en reageer constructief (professioneel) op kritiek
- Monitoren: volg je eigen branding activiteiten (bijvoorbeeld via Google Analytics en HootSuite)
Geef een reactie